[RBS] Bi'ur ma'asrot and vidui ma'asrot

[RBS] Bi'ur ma'asrot and vidui ma'asrot

Phil'n'Chanie Rosenfelder philnchanie at gmail.com
Thu Apr 12 11:19:33 IDT 2012


i amf orwarding Rav Vargon's email about bi'ur and vidui ma'asrot
i apologize if the hebrew doesn't come out - if youw ant me to send to
you privately, let me know
i do not have time now to translate, sorry
chana

---------- Forwarded message ----------
From: ניר ורגון <nirvargon at gmail.com>
Date: 2012/4/11
Subject: [ramat] ביעור מעשרות ווידוי מעשרות
To: ramatshalom at yahoogroups.com, RBS Hebrew list <ramat at yahoogroups.com>




*מצוות ביעור מעשרות*

המקור: דברים פרק כו (יב) כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר אֶת כָּל מַעְשַׂר
תְּבוּאָתְךָ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁת שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר וְנָתַתָּה
לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ:

השנה היא שנה רביעית לשמיטה.

כל מי שיש בידו פירות טבל חייב להפריש מהם מעשרות עד ערב שביעי של פסח )מי
שהשהה אצלו, חייב לתת מעשר ראשון ללוי ומעשר עני לעניים, לחלק מהראשונים היה
צריך לעשות זאת כבר בערב החג הראשון). מטבעות של חילול מעשר שני יש לחלל על
מטבע של חצי שקל )מטבע של אגורה אחת אין בו שווה פרוטה( או על פרי או על חצי כוס
סוכר ולומר בלשון זו :

"כל הפרוטות של מעשר שני אשר במטבע זו, תהיינה מחוללות על מטבע זו/על פרי זה/על
הסוכר שבכוס ".

עדיף שלא להשתמש במטבע כיוון שקשה לאבד מטבע, אלא אם כן מזדמן לים, וגם הדבר
לא חוקי. את הפרי יש לאבד או לעטוף בשתי שקיות ולהשליך לאשפה. את הסוכר אפשר להמיס
בכוס ולהשליך בכיור .

מי שמנוי על קרן מעשרות בכל שלוש השנים מאז השמיטה האחרונה אינו צריך לבער,
כיוון שהם מבערים עבורו.

*מצוות וידוי מעשרות*

המקור:(יג) וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹקיךָ בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן
הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל
מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא
שָׁכָחְתִּי:(יד) לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ וְלֹא בִעַרְתִּי
מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל
יְקֹוָק אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי:(טו) הַשְׁקִיפָה
מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל
וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ
אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ: ס

רמב"ם הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק יא

הלכה ג אימתי מתודין במנחה ביום טוב האחרון של פסח של רביעית ושל שביעית,
שנאמר כי תכלה לעשר ברגל שכל המעשרות כלים בו, ואין הפסח מגיע משנה רביעית אלא
כל פירות שלישית נתעשרו בין פירות האילן בין פירות הארץ.

הלכה ד אין מתודין אלא ביום וכל היום כשר לוידוי המעשר, ובין בפני הבית ובין
שלא בפני הבית חייב לבער ולהתודות. +/השגת הראב"ד/ אין מתודין אלא ביום וכו'
עד בין בפני הבית בין שלא בפני הבית חייב לבער ולהתודות. א"א זה שיבוש שהוידוי
אינו אלא לפני י"י ואין לפני י"י אלא בבית.+

הלכה ה וידוי זה נאמר בכל לשון שנאמר ואמרת לפני יי' אלקיך בכל לשון שאתה
אומר, וכל אחד ואחד אומרו בפני עצמו, ואם רצו רבים להתודות כאחד מתודין.

לפי שיטת הרמב"ם המצווה נוהגת גם בזמן הזה שאין בית מקדש, ואפשר לומר את
הוידוי גם ברבים, ויש עניין מיוחד לאומרו בבית הכנסת שהוא מקדש מעט (האדר"ת
ויש עניין מיוחד לאומרו בכותל), ולכן לאחר מנחה של שביעי של פסח ראוי שאחד
המתפללים שעשה ביעור מעשרות יקרא את הפסוקים הנ"ל מתנ"ך. (האדר"ת בקונטרס
שחיבר בשם "אחרית השנים" שהודפסה בעילום שמו ביאר שראוי להנהיג אמירת וידוי
מעשרות בציבור. ולדבריו נכון שיקראו בספר תורה פרשת "כי תכלה לעשר" עד "זבת
חלב ודבש" בציבור
במנחה<http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%94>של
שביעי של פסח, אם קודם תפילת מנחה או אחריה (ארץ ישראל שם ס"ה-ו).

חג שמח

[Non-text portions of this message have been removed]

__._,_.___
Reply to sender | Reply to group | Reply via web post | Start a New Topic
Messages in this topic (1)
Recent Activity:

Visit Your Group
Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of Use
.

__,_._,___


More information about the Rbs mailing list